Pacjent: PotrawyRegionalne.pl
Cel: Odbudowa portalu i jego monetyzacja w przyszłości

1. Wybór domeny z historią

Czym kierować się przy wyborze domen z historią? Z pewnością jest to temat na dłuższy artykuł, częściowo kwestie doboru domen poruszamy w tym wpisie, to którego odsyłam.

Jeśli naszym celem jest odtworzenie poprzedniego serwisu tematycznego, musimy znaleźć domenę na której przede wszystkim „będzie co obudowywać”, więc domena powinna spełniać takie kryteria:

  • Funkcjonował na niej wcześniej serwis / portal typowy kontentowy i rankował na określone frazy
  • Domena miała archiwalnie wysoką widoczność w wyszukiwarce
  • Wygasła stosunkowo niedawno < np. poniżej 1-2 lat
  • Posiada dobry profil linków ( im mocniejszy tym oczywiście lepiej )
  • Posiada również backlinki do archiwalnych URL poprzedniego serwisu ( na plus )

W aplikacji expirki, jednym z parametrów na liście domen jest właśnie archiwalna widoczność z Senuto – możecie sortować domeny wg tego kryterium i znaleźć te domeny które historycznie były wysoko, co daje szanse na to, że funkcjonował tam rozbudowany serwis.

Tak się złożyło, że sporo z tych kryteriów domena PotrawyRegionalne.pl spełniała. Tak wyglądał poprzedni serwis, który na niej funkcjonował ( w latach 2006 – 2022 ). Co istotne, serwis posiadał wcześniej prawie 5 000 unikalnych, zaindeksowanych wcześniej URLi/ artykułów redakcyjnych. To jak serwis wyglądał w przeszłości, możesz oczywiście podejrzeć w serwsie WebArchive.org:

2. Instalacja nowego serwisu ( WordPress )

Sprawdzonym systemem CMS będzie oczywiście WordPress – pominę kwestie techniczne związane z jego instalacją, bo jest to bardzo proste i materiałów na ten temat powstało już naprawdę sporo. To o czym warto pamiętać, to np. dodatkowe zabezpieczenia związane z bezpieczeństwem ( np. dedykowane wtyczki czy podwójne logowanie z plikiem htacces )

Kolejną kluczową kwestią jest wybranie motywu dla nowego serwisu – od dawna korzystam z płatnych motywów themeforest z opcją one click import data demo. Tego typu rozwiązanie, pozwala jednym kliknięciem zaimportować całą strukturę strony i przykładowe treści, które później można szybko wyedytować.

Dla serwisu potrawyregionalne.pl wykorzystaliśmy motyw Braise. Jeśli chodzi o pozostałe wtyczki w mojej opinii must have, instalujemy:

  • Loco Translate ( do szybkiego przetłumaczenia elementów strony po ang. )
  • WP-Optimize lub WP rocket – do przyspieszenia całego motywu
  • Google Sit Kit – dla szybkiego podłączenia GSC i usług Google ( można oczywiście to zrobić inaczej, lub wszystko wrzucić przez Google Tag Mangera) – jak będzie Wam wygodniej
  • Rank-math – to już chyba wiecie po co : )
  • Instant Indexing do rankmath – dodajemy konto usługi w consoli Google Cloud, generujemy klucz json, dodajemy właściciela w GSC i wklejamy klucz w ustawieniach wtyczki – teraz za każdym razem gdy opublikujemy wpis, trafia on po API bezpośrednio do Google. Przyspiesza to indeksowanie naszej witryny.
  • Redirection ( tak, rank math ma rozwiązanie do przekierowań, ale chyba przyzwyczaiłem się już mocno do wtyczki redirection )
  • Site-map – do stworzenia mapy strony w stopce serwisu – dla serwisu wygląda obecnie to tak: https://potrawyregionalne.pl/mapa-portalu/

Jeśli podstawowe kwestie mamy już ogarnięte, możemy zabrać się do pracy związanej z odbudową serwisu : )

Optymalizacja motywu

Pierwszym krokiem będzie zawsze “ogarnięcie i dostosowanie motywu”. Zwykle w przypadku serwisów kontentowych, skupiamy się aby na stronie głównej wyświetlać po prostu wpisy ze wszystkich kategorii tematycznych. Menu to po prostu lista kategorii wpisów z WordPressa. Po konfiguracji kategorii i dodaniu wpisów, serwis wygląda już tak:

Odbudowa treści i struktury poprzedniego serwisu

Pierwszym krokiem, który zawsze robię to konfiguracja wtyczki Redirection – w zakładce 404, znajdziemy po jakimś czasie wszystkie wykryte obecnie w serwisie błędy 404 – czyli całą listę URL, która funkcjonowała w poprzednim serwisie, a teraz już nie istnieje:

Tego typu stare URL, musimy przekierować na nowe, można to zrobić na kilka sposobów.

  • Wszystkie archiwalne URL, które zobaczymy w Redirection, kierujemy na stronę główną ( wzmacniamy stronę główną, jesli do tych URL były również backlinki )
  • Konkretny, stary URL artykuły kierujemy bezpośrednio na nowy adres URL – jeśli zdecydujemy się przygotować nowy artykuł, który chcemy aby rankował na frazy na które rankował wcześniej )

W przypadku potraw regionalnych zrobiliśmy spory mix – ok. 200 URL zostało przekierowanych 1:1, reszta kieruje na stronę główną 🙂

Przekierowanie można zrealizować bezpośrednio we wtyczce Redirection:

Lista artykułów w poprzednim serwisie i ich rankowanie na poszczególne frazy

Kolejny etap, to tak naprawdę znalezienie listy wszystkich URL, które kiedyś były dostępne. Jak to zrobić? Jest sporo narzędzi, które to jest w stanie wskazać, ja akurat korzystałem z Ahrefs i zakładki “Organic Search” → Organic Keywords, która umożliwia również wyświetlenie danych do 2 lat wstecz

Dane możemy wyeksportować do pliku csv, a następnie np. wyświetlić interesujące nas dane, czyli wolumen wyszukań i listę archiwalnych URL, które kiedyś były w serwisie:

Tworząc tabele przestawną, otrzymujemy wygodna listę listę archiwalnych URL, wraz z listą fraz na które dany artykuł rankował w przeszłości. Możemy zdecydować, które URL będziemy odbudowywać i listę fraz wraz z tytułem artykułu, przesłać bezpośrednio do copywirtera ( lub GPT )

Z uwagi na specyficzny content, który był poprzednio na domenie i tematykę serwisu podeszliśmy do tematu bardziej old schoolowo i korzystaliśmy z tekstów napisanych przez copywriterów + ich dalsza redakcja.

Backlinki

Warto również weksportować całą listę backlinków – podstrony, które kiedyś funkcjonowały i mają dedykowane backlinki są wskazówką do tego aby odbudować daną stronę, bo po prostu mamy ją już podlinkowaną – dane o backlinkach weksportujecie z dowolnego narzędzia : )

Aktualnie ahrefs ładnie wykrywa już poszczególne 301 i pokazuje to w ten sposób:

Wyniki i jak domena zaregowała

Zamówiliśmy i opublikowaliśmy łącznie w serwisie ponad 400 artykułów redakcyjnych, głównie na przestrzeni Czerwiec – Grudzień 2022. Domena zaregowała w taki sposób:

Widoczność domeny dla TOP10

Widoczność domeny dla TOP3,10,50

Dane z ahrefs:

Korzystając z z gotowej listy archiwalnych URL i fraz na jakie wcześniej rankowały, optymalizując również koszty związane z copywritingiem staraliśmy się każdy artykuł “pozycjonować” na ponad 10 i więcej fraz – efektywność poszczególnego URL znacznie wzrosła:

Ruch i liczba sesji

Z uwagi na sezonowość niektórych fraz ( zwłaszcza tych związanych ze Świętami Bożego narodzenia i wigilią / potrawy wigilijne ) szczyt odwiedzin serwisu był oczywiście w grudniu, gdzie było prawie 29 000 UU. W ujęciu tygodniowym, aktualnie ruch w serwisie wygląda tak:

Kosztorys i monetyzacja portalu

Ok, to ile to wszystko kosztowało i czy już się zwróciło? : )

Koszty:

  • Na zamówienie treści i prace związane z publikacją 400 artykułów, na przestrzeni pół roku wydaliśmy ok. 20 000 zł netto (jeśli planujesz własny serwis kontentowy, ten koszt możesz znacznie obniżyć, np. korzystając z treści wygenerowanych przez AI lub robiąc dobry mix treści ( czyli AI + redaktor )
  • Domena – w naszym przypadku była gratis – rynkowo, warta jest ok. 10 000- 15 000 zł netto

Przychody:

W jaki sposób zacząć monetyzować serwis?
To co zrobiliśmy w przypadku potraw regionalnych:

  • Podpięcie Google Adsense ( przez SiteKit ) – dopiero 15 listopada 2022
  • Podpięcie drobnej afiliacji z programu zbliżonego tematycznie z WebePartners
  • Obecność portalu w Whitepress, Linkhouse, OrionMedia, TrustLuna (cena pojedynczej publikacji bezterminowej to 1099 zł netto )

Łącznie do tej pory serwis wygenerował ok. 8 000 zł netto przychodu – zaznaczam, że to dopiero początek jego monetyzacji, a widoczność złapał dopiero na jesieni : )

Pamiętaj, wszystko zaczyna się od dobrej domeny SEO : )

Chciałbyś zrealizować podobny projekt? W nowej aplikacji app.expirki.pl znajdziesz ponad 1200 domen, które możesz wykorzystać na nowo! 🙂