Pacjent: PotrawyRegionalne.pl
Cel: Odbudowa portalu i jego monetyzacja w przyszłości
- 1. Wybór domeny z historią
- 2. Instalacja nowego serwisu ( WordPress )
- Optymalizacja motywu
- Odbudowa treści i struktury poprzedniego serwisu
- Lista artykułów w poprzednim serwisie i ich rankowanie na poszczególne frazy
- Backlinki
- Wyniki i jak domena zaregowała
- Widoczność domeny dla TOP10
- Widoczność domeny dla TOP3,10,50
- Dane z ahrefs:
- Ruch i liczba sesji
- Kosztorys i monetyzacja portalu
- Pamiętaj, wszystko zaczyna się od dobrej domeny SEO : )
1. Wybór domeny z historią
Czym kierować się przy wyborze domen z historią? Z pewnością jest to temat na dłuższy artykuł, częściowo kwestie doboru domen poruszamy w tym wpisie, to którego odsyłam.
Jeśli naszym celem jest odtworzenie poprzedniego serwisu tematycznego, musimy znaleźć domenę na której przede wszystkim „będzie co obudowywać”, więc domena powinna spełniać takie kryteria:
- Funkcjonował na niej wcześniej serwis / portal typowy kontentowy i rankował na określone frazy
- Domena miała archiwalnie wysoką widoczność w wyszukiwarce
- Wygasła stosunkowo niedawno < np. poniżej 1-2 lat
- Posiada dobry profil linków ( im mocniejszy tym oczywiście lepiej )
- Posiada również backlinki do archiwalnych URL poprzedniego serwisu ( na plus )
W aplikacji expirki, jednym z parametrów na liście domen jest właśnie archiwalna widoczność z Senuto – możecie sortować domeny wg tego kryterium i znaleźć te domeny które historycznie były wysoko, co daje szanse na to, że funkcjonował tam rozbudowany serwis.
Tak się złożyło, że sporo z tych kryteriów domena PotrawyRegionalne.pl spełniała. Tak wyglądał poprzedni serwis, który na niej funkcjonował ( w latach 2006 – 2022 ). Co istotne, serwis posiadał wcześniej prawie 5 000 unikalnych, zaindeksowanych wcześniej URLi/ artykułów redakcyjnych. To jak serwis wyglądał w przeszłości, możesz oczywiście podejrzeć w serwsie WebArchive.org:
2. Instalacja nowego serwisu ( WordPress )
Sprawdzonym systemem CMS będzie oczywiście WordPress – pominę kwestie techniczne związane z jego instalacją, bo jest to bardzo proste i materiałów na ten temat powstało już naprawdę sporo. To o czym warto pamiętać, to np. dodatkowe zabezpieczenia związane z bezpieczeństwem ( np. dedykowane wtyczki czy podwójne logowanie z plikiem htacces )
Kolejną kluczową kwestią jest wybranie motywu dla nowego serwisu – od dawna korzystam z płatnych motywów themeforest z opcją one click import data demo. Tego typu rozwiązanie, pozwala jednym kliknięciem zaimportować całą strukturę strony i przykładowe treści, które później można szybko wyedytować.
Dla serwisu potrawyregionalne.pl wykorzystaliśmy motyw Braise. Jeśli chodzi o pozostałe wtyczki w mojej opinii must have, instalujemy:
- Loco Translate ( do szybkiego przetłumaczenia elementów strony po ang. )
- WP-Optimize lub WP rocket – do przyspieszenia całego motywu
- Google Sit Kit – dla szybkiego podłączenia GSC i usług Google ( można oczywiście to zrobić inaczej, lub wszystko wrzucić przez Google Tag Mangera) – jak będzie Wam wygodniej
- Rank-math – to już chyba wiecie po co : )
- Instant Indexing do rankmath – dodajemy konto usługi w consoli Google Cloud, generujemy klucz json, dodajemy właściciela w GSC i wklejamy klucz w ustawieniach wtyczki – teraz za każdym razem gdy opublikujemy wpis, trafia on po API bezpośrednio do Google. Przyspiesza to indeksowanie naszej witryny.
- Redirection ( tak, rank math ma rozwiązanie do przekierowań, ale chyba przyzwyczaiłem się już mocno do wtyczki redirection )
- Site-map – do stworzenia mapy strony w stopce serwisu – dla serwisu wygląda obecnie to tak: https://potrawyregionalne.pl/mapa-portalu/
Jeśli podstawowe kwestie mamy już ogarnięte, możemy zabrać się do pracy związanej z odbudową serwisu : )
Optymalizacja motywu
Pierwszym krokiem będzie zawsze “ogarnięcie i dostosowanie motywu”. Zwykle w przypadku serwisów kontentowych, skupiamy się aby na stronie głównej wyświetlać po prostu wpisy ze wszystkich kategorii tematycznych. Menu to po prostu lista kategorii wpisów z WordPressa. Po konfiguracji kategorii i dodaniu wpisów, serwis wygląda już tak:
Odbudowa treści i struktury poprzedniego serwisu
Pierwszym krokiem, który zawsze robię to konfiguracja wtyczki Redirection – w zakładce 404, znajdziemy po jakimś czasie wszystkie wykryte obecnie w serwisie błędy 404 – czyli całą listę URL, która funkcjonowała w poprzednim serwisie, a teraz już nie istnieje:
Tego typu stare URL, musimy przekierować na nowe, można to zrobić na kilka sposobów.
- Wszystkie archiwalne URL, które zobaczymy w Redirection, kierujemy na stronę główną ( wzmacniamy stronę główną, jesli do tych URL były również backlinki )
- Konkretny, stary URL artykuły kierujemy bezpośrednio na nowy adres URL – jeśli zdecydujemy się przygotować nowy artykuł, który chcemy aby rankował na frazy na które rankował wcześniej )
W przypadku potraw regionalnych zrobiliśmy spory mix – ok. 200 URL zostało przekierowanych 1:1, reszta kieruje na stronę główną 🙂
Przekierowanie można zrealizować bezpośrednio we wtyczce Redirection:
Lista artykułów w poprzednim serwisie i ich rankowanie na poszczególne frazy
Kolejny etap, to tak naprawdę znalezienie listy wszystkich URL, które kiedyś były dostępne. Jak to zrobić? Jest sporo narzędzi, które to jest w stanie wskazać, ja akurat korzystałem z Ahrefs i zakładki “Organic Search” → Organic Keywords, która umożliwia również wyświetlenie danych do 2 lat wstecz
Dane możemy wyeksportować do pliku csv, a następnie np. wyświetlić interesujące nas dane, czyli wolumen wyszukań i listę archiwalnych URL, które kiedyś były w serwisie:
Tworząc tabele przestawną, otrzymujemy wygodna listę listę archiwalnych URL, wraz z listą fraz na które dany artykuł rankował w przeszłości. Możemy zdecydować, które URL będziemy odbudowywać i listę fraz wraz z tytułem artykułu, przesłać bezpośrednio do copywirtera ( lub GPT )
Z uwagi na specyficzny content, który był poprzednio na domenie i tematykę serwisu podeszliśmy do tematu bardziej old schoolowo i korzystaliśmy z tekstów napisanych przez copywriterów + ich dalsza redakcja.
Backlinki
Warto również weksportować całą listę backlinków – podstrony, które kiedyś funkcjonowały i mają dedykowane backlinki są wskazówką do tego aby odbudować daną stronę, bo po prostu mamy ją już podlinkowaną – dane o backlinkach weksportujecie z dowolnego narzędzia : )
Aktualnie ahrefs ładnie wykrywa już poszczególne 301 i pokazuje to w ten sposób:
Wyniki i jak domena zaregowała
Zamówiliśmy i opublikowaliśmy łącznie w serwisie ponad 400 artykułów redakcyjnych, głównie na przestrzeni Czerwiec – Grudzień 2022. Domena zaregowała w taki sposób:
Widoczność domeny dla TOP10
Widoczność domeny dla TOP3,10,50
Dane z ahrefs:
Korzystając z z gotowej listy archiwalnych URL i fraz na jakie wcześniej rankowały, optymalizując również koszty związane z copywritingiem staraliśmy się każdy artykuł “pozycjonować” na ponad 10 i więcej fraz – efektywność poszczególnego URL znacznie wzrosła:
Ruch i liczba sesji
Z uwagi na sezonowość niektórych fraz ( zwłaszcza tych związanych ze Świętami Bożego narodzenia i wigilią / potrawy wigilijne ) szczyt odwiedzin serwisu był oczywiście w grudniu, gdzie było prawie 29 000 UU. W ujęciu tygodniowym, aktualnie ruch w serwisie wygląda tak:
Kosztorys i monetyzacja portalu
Ok, to ile to wszystko kosztowało i czy już się zwróciło? : )
Koszty:
- Na zamówienie treści i prace związane z publikacją 400 artykułów, na przestrzeni pół roku wydaliśmy ok. 20 000 zł netto (jeśli planujesz własny serwis kontentowy, ten koszt możesz znacznie obniżyć, np. korzystając z treści wygenerowanych przez AI lub robiąc dobry mix treści ( czyli AI + redaktor )
- Domena – w naszym przypadku była gratis – rynkowo, warta jest ok. 10 000- 15 000 zł netto
Przychody:
W jaki sposób zacząć monetyzować serwis?
To co zrobiliśmy w przypadku potraw regionalnych:
- Podpięcie Google Adsense ( przez SiteKit ) – dopiero 15 listopada 2022
- Podpięcie drobnej afiliacji z programu zbliżonego tematycznie z WebePartners
- Obecność portalu w Whitepress, Linkhouse, OrionMedia, TrustLuna (cena pojedynczej publikacji bezterminowej to 1099 zł netto )
Łącznie do tej pory serwis wygenerował ok. 8 000 zł netto przychodu – zaznaczam, że to dopiero początek jego monetyzacji, a widoczność złapał dopiero na jesieni : )
Pamiętaj, wszystko zaczyna się od dobrej domeny SEO : )
Chciałbyś zrealizować podobny projekt? W nowej aplikacji app.expirki.pl znajdziesz ponad 1200 domen, które możesz wykorzystać na nowo! 🙂
hej, bardzo fajny wpis. Rozumiem że z ahrefs miałeś informację gdzie znajdują się stare linki na innych portalach i dla połowy zastosowałeś przekierowanie 301 na stronę główną https://potrawyregionalne.pl a dla połowy zrobiłeś 301 z danego linka np: https://potrawyregionalne.pl/308,1875,ROGAL_SWIETOMARCINSKI_.htm na nowy artykuł z linkiem https://potrawyregionalne.pl/308,1875,ROGAL_SWIETOMARCINSKI_.htm, zgadza się? Czy w panelu wordpressa ustawia się takie przekierowanie 301? gdzie to się ustawia:)? Jakie statystyki miesięczne ma teraz portal? dzięki
Cześć, tak z ahrefs można weksportować całą listę archiwalnych URL z listą fraz na które wcześniej rankowały. Cześć artykułów została odbudowana 1:1 robiąc przekierowanie 301 wraz z pisaniem artykułu na frazy, na które rankował poprzedni artykuł. Cześć, po prostu przekierowana na stronę główną. Tego typu przekierowanie możesz zrobić bezpośrednio przez wtyczkę redirection ustawiając Source URL i Target URL. Aktualnie serwis ma ok. 20 000 – 25 000 UU /mc 🙂
Hej Jakubie, kawał świetnej roboty, gratki. Pytanie ode mnie – czy próbowaliście zgłosić się do wydawcy poprzedniego serwisu, w sprawie przejęcia całości contentu i praw autorskich do niego, czy jednak dla Ciebie jest to gra niewarta świeczki? Nie powiem, optymalizacja tej ich bazy plus szybkie skalowanie nowymi treściami to kusząca wizja na jeszcze więcej i jeszcze szybciej. Pozdr!
Hej, dziękuje, fajnie że wpis się podoba :). Nie próbowaliśmy nawiązywać kontaktu z poprzednim właścicielem i raczej nie będzie to już możliwe. Realnie serwis przestał być rozwijany w 2017, później był tylko chyba hosting opłacany. Co do poprzedniej bazy danych i poprzednich treści – raczej gra nie warta świeczki, bo po pierwsze – wcześniej treści w ogóle nie były pisane pod kątem SEO, dwa jak zajrzysz do webarchive były bardzo specyficzne i oryginalne ( pewnie niosły ciekawą wartość merytoryczną, zwłaszcza co do niektórych potraw, ale nie mając do nich praw nie korzystaliśmy z nich). Trzy, tworząc dobrze zoptymalizowane, nowe treści pod podobne frazy, zyskaliśmy 2x więcej fraz w TOP10 – tworząc jedynie ok. 400 artykułów, gdzie poprzedni serwis miał ich ok. 5000 : )
Hej! Dzięki za wpis. Mam jedno pytanie. Posiadam dwie domeny (mojego klienta – który zawiesił swoją działalność) i oddał mi je do dyspozycji. Czy warto zrobić przekierowanie na mojego bloga, który jest związany z branżą marketingową. Tamte dwie domeny to są strony firmowe, które są z branży sprzątającej. Dodam jeszcze info, że mam na swoim blogu case study o firmie mojego klienta.
Hej, ogólnie trzeba byłoby zerknąć jakie te domeny mają profil linkowy, natomiast z uwagi że były to firmy sprzątające a Ty masz bloga marketingowego to podejrzewam że raczej zbyt wielu korzyści z takiego przekierowania nie będzie (generalizuje, bo większość domen po tego typu firmach nic ciekawego nie ma w profilu linków). W mojej opinii inna tematyczność nie przeszkadza aby testować przekierowania 301, ale każda domena to inny przypadek :). Najlepiej zrobić 301 jak mamy wygasłą domenę z dobrym profilem linków i do tego zbliżoną tematycznie ze stroną docelową, bo poza SEO też przekierowujemy ruch 🙂
Życzę żeby się zwróciło
Witam,
Co to za plugin Sitew-map do generowania sitemapy w html do umieszczenia np, w stopce? Dziękuję za odpowiedź.
Cześć, jest to wtyczka „WP Sitemap Page” 🙂
Dziękuję 🙂
Świetna robota a przede wszystkim dobry case. Dopalaliście serwis jakimiś nowymi linkami czy wyłącznie odzyskanie tego co linkowało do witryny wcześniej?
Nie, wykorzystaliśmy wyłącznie linki które były wcześniej 😉
Hej, ode mnie jedna uwaga odnośnie redirection. Lepiej ustawiać query matching na Ignore and pass all query parameters lub Ignore all query parameters z prostego względu – wszelkie stare backlinki lub nawet jakieś wykorzystane w konwersacji na messengerze, które dostają parametr do url’a nie będą dopasowane do przekierowań, prosty przykład
Kawał solidnego artykułu. Dużo mięska i konkretnych przykładów.
Hej Jakubie, mam pytanie. Czy lepiej zdobyć domenę dla której linki zewnętrzne były linkowane do domeny głównej czy linkowane domeny głównej + podstron?
Przykład:
DomenaXYZ.pl – posiada 100 linków zewnetrznych na 100 różnych portalach linkujących na url „DomenaXYZ.pl”
czy może:
DomenaXYZ.pl – posiada 100 linków zewnetrznych na 100 róznych portalach linkujących np: w 50%: na url „DomenaXYZ.pl” a w pozostałych 50% np: „Domena DomenaXYZ.pl/podstrona1, DomenaXYZ.pl/podstrona2, DomenaXYZ.pl/podstrona3 itd.?
W tej sytuacji lepiej zwracac uwagę na opcję numer 1? gdyż tworząc PBN-a mam całą moc na domenie głównej DomenaXYZ.pl i nie muszę odtwarzać podstron?
I drugie pytanie czy jesli chciałbym wykorzystać całą moc domeny „DomenaXYZ.pl” to moge zrobić przekierowanie 301 bezpośrednio z DomenaXYZ.pl na moją stronę główną?
dzięki
W kontekście samego link juice i mocy dalszego linkowania np. ze strony głównej, pierwsza opcja będzie naturalnie odrobine mocniejsza ( ta z linkami do głównej, no bo masz bezpośrednio pozyskane linki do strony głównej domeny). W przypadku drugiej opcji, jak zrobisz 301 z takich linkowanych podstron na stronę główną domeny, no to też przekażesz moc tych linków stronie głównej, ale pewnie z lekką korektą – trudno powiedzieć jaką, ponoć 80%). Myślę że różnice będą niewielkie i mocno tym bym się nie przejmował, tylko porobił 301-ki z takich linkowanych podstron na stronę główną. Druga sytuacja na pewno będzie korzystniejsza pod kątem rankowania tej domeny dla fraz dla poszczególnych urli, bo jeśli odbudujesz dane urle, bo po prostu będą już miały linki. A jeśli chodzi o takie kryterium wyboru domeny – nie zwracał bym na to większej uwagi, tylko na samą jakość linków – nawet jeśli te linki prowadziłby do archiwalnych podstron, to lepiej wybrać taką domenę i później zrobić 301’ki ( w odrąbie tej samej domeny to zupełnie naturalne )
Bardzo dziękuje Jakubie. Pociągnę jeszcze temat odrobinę. Czy zatem moc takiej domeny DomenaXYZ.pl która ma 100 linków zewnętrznych i będzie 301 przekierowana do mojej strony da identyczną moc jak to że umieszczę na tych samych zewnętrznych portalach w tych samych miejscach 100 linków zewnętrznych do mojej głównej strony www? Czy ktoś się wypowiadał już na ten temat czy ta moc jest oddawana w takim samym stopniu tylko oczywiście przez dwie różne metody dojścia do tego samego efektu?