W dobie cyfryzacji, gdzie praktycznie każda działalność gospodarcza czy społeczna zyskuje swoją reprezentację w sieci internetowej, aspekt prawidłowej i funkcjonalnej organizacji adresów internetowych nabiera coraz większego znaczenia, stanowiącego niejako nieodłączny element w kreowaniu marki oraz rozpoznawalności strony www w gąszczu konkurencji. Właśnie od tego, jakie podejście przyjmiemy w kwestii hierarchii domen, do tego w dużym stopniu będziemy mogli, jako podmioty korzystające z przestrzeni internetowej, czerpać z jej możliwości w sposób efektywny i zadowalający. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć zagadnienie związane właśnie z hierarchią domen, które pozwoli Państwu na skuteczne tworzenie i zarządzanie serwisem internetowym. Zapraszamy do lektury!

1. Podstawowe pojęcia związane z hierarchią domen

W przypadku próby zrozumienia, czym jest hierarchia domen, warto zacząć od samych podstaw, takich jak pojęcia związane z tematem oraz struktury adresów internetowych. Będzie to dobrym wyjściem do omówienia praktycznego podejścia do hierarchii domen.

1.1. Pojęcie domeny internetowej

Domena internetowa to unikalny ciąg znaków, który umożliwia identyfikację strony internetowej w sieci. W praktyce oznacza to, że każda strona WWW ma swój unikalny adres (URL), składający się z nazwy domeny i odnoszącego się do niej protokołu.

1.2. Struktura adresu internetowego

Struktura adresu internetowego obejmuje następujące elementy:
Protokół: zazwyczaj jest to HTTP lub HTTPS. HTTPS to wersja protokołu HTTP z dodanym szyfrowaniem, który znacznie zwiększa bezpieczeństwo przesyłanych danych.
Nazwa domeny: składa się z dwóch lub więcej segmentów, oddzielonych kropkami. Pierwszym segmentem jest nazwa domeny drugiego poziomu, natomiast drugim segmentem jest nazwa domeny najwyższego poziomu (TLD). Może też wystąpić domena trzeciego poziomu, która jest opcjonalna.
Ścieżka: jest częścią URL, która wskazuje na konkretny zasób na stronie internetowej.

2. Hierarchia domen w praktyce

Hierarchia domen to sposób organizacji domen w sieci, który pozwala na uporządkowanie wielu adresów internetowych pod jednym wspólnym szyldem. Poniżej przedstawiamy, jak można praktycznie zastosować hierarchię domen w przypadku różnych rodzajów stron internetowych.

2.1. Domeny dla firm i organizacji

Korporacje i różnorodne organizacje często posługują się domenami trzeciego poziomu w celu uporządkowania różnych działów, oddziałów, usług lub produktów na swoich stronach internetowych. Domena trzeciego poziomu zajmuje miejsce między nazwą domeny pierwszego poziomu (TLD) a domeną drugiego poziomu. To dobry sposób na zagwarantowanie jednolitej struktury adresów dla korporacji i organizacji.

Domeny trzeciego poziomu dla firm i organizacji mogą wyglądać tak:
– dzial1.nazwafirmy.com
– dzial2.nazwafirmy.com
– produktA.nazwafirmy.com

2.2. Domeny dla stron wielojęzycznych

W przypadku tworzenia stron internetowych obsługujących różne języki warto również wykorzystać hierarchię domen. Możemy to zrobić, stosując domeny trzeciego poziomu związane z konkretnym językiem lub krajem.

Przykłady domen dla stron wielojęzycznych:
– en.nazwastrony.com (wersja angielska)
– pl.nazwastrony.com (wersja polska)
– de.nazwastrony.com (wersja niemiecka)

3. Wybór odpowiedniej domeny

Podczas wyboru domeny warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami, które ułatwią jej zapamiętanie i zwiększą szanse na sukces w internecie.

3.1. Krótkość i prostota

Im krótsza i prostsza nazwa domeny, tym łatwiej będzie zapamiętać ją użytkownikom, a co za tym idzie, większa szansa, że odwiedzą naszą stronę.

3.2. Odpowiednie słowa kluczowe

Bardziej szczegółowy aspekt dotyczący nazwy strony internetowej to umieszczenie w nazwie słów kluczowych opisujących stronę lub oferowane usługi. Wspomaga to proces pozycjonowania strony oraz ułatwia zrozumienie, o co chodzi na stronie.

4. Rejestracja domeny

Aby móc korzystać z wybranej domeny, musimy ją zarejestrować. W tym celu warto skorzystać z usług rejestru domen, których jest wiele na rynku.

Przy prowadzeniu jakichkolwiek projektów online, warto rozważyć tworzenie projektów na expirkach, czyli wygasłach i przejętych domenach z wartościowymi linkami i historią SEO. Dobrze dobrana expirka, z już zbudowanym profilem linkowym oraz historią funkcjonowania w Google może znacznie przyspieszyć indeksowanie nowego projektu oraz zmniejszyć wydatki na linkbuilding i pozycjonowanie strony w Google. W ramach projektu expirki.pl tworzymy bazę jednych z najlepszych domen SEO na rynku: W aplikacji expirki znajdziesz mocne domeny, wygasłe nawet po kilknastu latach z unikalnymi linkami ze stron fundacji, organizacji, firm, subdomen gov, edu i innych. Każdą domenę przed dodaniem do bazy expirki.pl szczegółowo i ręcznie weryfikujemy. Jeśli temat expirek jest dla Ciebie zupełnie nowy, zapraszamy do zapoznania się z naszym szczególowym poradnikiem: https://expirki.pl/czyli-wygasle-i-przechwycone-domeny-seo/

Ważne aspekty dotyczące hierarchii domen

W świecie internetu, kluczowe jest zrozumienie i zastosowanie hierarchii domen. Organizacja domen internetowych pozwala na uporządkowanie wielu adresów pod jednym szyldem, a tym samym zachować estetykę i czytelność adresów. Ze względu na różnorodność zastosowań, hierarchię domen można praktycznie wykorzystać zarówno w przypadku firm i organizacji, jak również przy tworzeniu stron wielojęzycznych.

Oprócz hierarchii domen, warto zwrócić uwagę na wybór odpowiedniej domeny przy tworzeniu strony internetowej. Dobrze dobrana domena powinna być krótka i prosta, co ułatwi jej zapamiętanie i zwiększy szanse na sukces online. Umieszczenie w nazwie słów kluczowych daje dodatkowe korzyści w kontekście pozycjonowania strony oraz ułatwia zrozumienie jej tematyki.

Kiedy wybrana domena spełni wszystkie kryteria, należy ją zarejestrować korzystając z usług rejestru domen, dostępnych na rynku.