- Wycena domen internetowych okiem inwestora domenowego
- Kilka słów o mnie
- Jak to się wszystko zaczęło?
- Ważne miejscówki, które musisz znać:
- Mały słowniczek pojęć, bo nie zawsze wszystko dla każego jest takie oczywiste:
- Czynniki wpływające na wartość domen – jak wycenić domenę?
- Wzór na wycenę domeny
- Wycena domeny a cashflow
- Czy najlepsza i najbardziej wartościowa expirka, gwarantuje jakikolwiek sukces?
- Podsumowanie artykułu
Wycena domen internetowych okiem inwestora domenowego
Wycena domen to w pewnym sensie “temat rzeka”. Na forach internetowych toczą się dyskusje, która domena jest więcej warta – jedni piszą że “nawet by nie rejestrowali” a inni że “wspaniała perełka”. Podobne sytuację zdarzają się na facebook’owych grupach – ktoś wrzuca ofertę sprzedaży domeny np. “z historią SEO” nie mając realnie bladego pojęcia o seo i linkach i oczekuje za nią górę złota.
Zdarza się, że czasem sam otrzymuje maile do Klientów “Kuba, a czemu tą domenę wyceniłeś tak, a tą tak”. Każdy z nas bierze swoją perspektywę i właśnie inaczej podchodzi do tematu samej wyceny domen, natomiast “niewidzialna ręka rynku” oczywiście że istnieje i zawsze każdą ze stron w jakimś sensie zweryfikuje 🙂
Myślę że temat jest ciekawy sam w sobie i składania do ogólnej branżowej dyskusji – stąd pomysł, aby trochę przyjrzeć się rynkowi obrotu samymi domenami : )
Przygotowałem więc wpis, w których zahaczam takie tematy jak:
- Analiza rynku domenowego w .pl
- Wycena domen internetowych czyli próba szacowania wartości danej nazwy
- Wycena domen z historią SEO ( bierzemy pod uwagę historię, linki, stopień indeksacji domeny itd. to czego na pierwszy rzut oka Kowalski nie widzi i nie jest tego świadomy )
- Zarabianie na domenach internetowych ( tutaj myślę kilka fajnych tipów ode mnie )
Kilka słów o mnie
- W tzw. “domain’ingu” od 2018/2019 roku – właściwie wtedy zaczynałem interesować się domenami – pierwsze skromne inwestycje w domeny to właśnie 2018/2019 rok ( więc już ponad 5 lat ).
- Od ponad 5 lat działam jako broker domen i rozwijam aplikację app.expirki.pl)
- Nadal uważam że jestem małym żuczkiem na rynku – nie jestem jeszcze rejestratorem domen (partnerem NASK ( – korzystam wyłącznie z dostępnych na rynku narzędzi (m.in. z platformy aftermarket.pl )
- Jestem dość mocno aktywny i “domaining” to trochę moja pasja ( była kiedyś w interencie taka pasta wędkarska ( cały dom zawalony haczykami”… wiecie o co chodzi – tak tak… to już poszło to trochę w tą stronę, pewnie nie raz bym już wylądował w szpitalu z domeną w nodze).
- Analizuje i działam wyłącznie na rynku polskim ( domeny .pl ) – interesowałem się również rynkiem globalnym, domeną .com czy domenami poszczególnych krajów, ale ostatecznie z uwagi na większe koszty wejścia (finansowe i czasowe) na dany rynek – na chwile obecną zostałem na rynku .pl
- Przy domenach siedze praktycznie całymi dniami, a kupowanie i zdobywanie nowych domen do porfolio przypomina trochę zdobywanie skarbów albo kolejnych lvl’li ( cóż poradzić, grywalizacja sama w sobie ) 🙁 #Kuba kiedy idziesz na urlop bo nic wylicytować nie mogę #
Wejście w domenowy biznes łatwe nie było i nadal łatwe nie jest. Na początku po pierwsze:
a) Nie zdawałem sobie sprawy jak bardzo złożony jest to rynek i z czym to się je
b) Miałem zupełnie inne przekonania do tego co jest możliwe, jak szybko jest możliwe, po co i dlaczego i jak! A samej wiedzy w temacie domen jest naprawdę sporo 😉
Jak to się wszystko zaczęło?
Trafiłem kiedyś przez przypadek na jakąś ofertę sprzedaży domeny na aftermarket z dużym przyciskiem “Kup Teraz”. No i myślę, aha, ale fajnie, mogę kupić domenę i o, już mam domenę. Extra. No, już wtedy jako marketer z jakimś branżowym doświadczeniem, świeżo po studiach w końcu z “e-marketingu”, wizja analizy danych i tego co się będzie biznesowo działo jak będę miał 1000 takich domen na sprzedaż była kusząca – w końcu ciekawy, nietypowy “produkt cyfrowy” 😉
Początki łatwe nie były i nadal nie są – biznes pozornie może wydawać się świetny…. ale spójrz na te statystyki giełdy aftermarket:
Na aftermarket wystawione jest obecnie prawie 180 000 tysięcy domen : )
Nawet mając ich 1800, to tylko 1% wystawionych ofert!
Przy czym potencjalny kupujący, często może dodać myślnik, literkę, cyferkę i po prostu zarejestrować dowolną domenę za 15 zł, nie płacąc milionów!
Teraz zapraszam do rzucenia okiem na parę liczb i zerknijmy na ten domenowy rynek PL. Zanim to zrobimy, garść ważnych linków i informacji, które mogą się wydawać podstawowe, ale nie zawsze oczywiste:
Ważne miejscówki, które musisz znać:
dns.pl – strona NASK – główny rejestr prowadzący domenę .pl
Domenowe forum di.pl – tutaj toczą się branżowe dyskusje na temat domeny .pl
aftermarket.pl – największa giełda domen internetowych w Polsce
NASK publikuje obszerne raporty na temat domeny .pl, tego typu raport możesz pobrać bezpośrednio z dns.pl
Mały słowniczek pojęć, bo nie zawsze wszystko dla każego jest takie oczywiste:
Domena – pozwólcie że definicji nie bede wklejał : )
Rejestrator – PARTNER NASK pośredniczący w rejestracji domeny
Rejestracja domeny – zarejestrowanie domeny przez rejestratora, czyli podmiot pośredniczący w rejestracji nazwy ( np. aftermarket, home, ovh, itd ) – czyli tam gdzie realnie sprawdzacie dostępność nazwy do rejestracji i ją rejestrujecie
Przechwycenie domeny – powszechnie znana usługa polegająca na próbie rejestracji domeny milisekundy po jej wygaśnieciu.
Opcja na domenę – możliwość zawracia umowy z NASK o pierwszeństwo rejestracji domeny po jej wygasnięciu
Okres wygasania domeny – Okres 30 dni w który wpada domena, która nie została opłacona na czas ( abontent w tym czasie ma jeszcze czas na reaktywacje domeny )
Usunięcie domeny – możliwość wywołania usunięcia domeny z rejestracji ( wtedy taka domena ma okres 5 dni wygasania a nie 30 dni )
Cykl zżycia domeny – jak to jest z tymi domenami? Kiedy wygasają? Jak to dokładnie wygląda?
Uwaga: cykl życia domeny różni się dla domeny .pl i np. dla domeny globalnej .com – warto o tym pamiętać 🙂
Poniżej wklejam piękną grafikę z dns.pl, na której możecie również sprawdzić poszczególne statusy.
Transfer domeny – Transfer domeny między jednym a innym rejestratorem ( Parterem Nazw) za pomocą kodu AuthInfo. Transfer rozpoczynasz u rejestratora, do któego chcesz przeniesćdomenę – wklejak nazwę domeny + kod, a następnie akceptujesz transfer w mailu z dns.pl )
Kod authinfo – kod umożliwiający rozpoczęcie transferu domeny z jednego rejestratora do drugiego rejestratora
Transakcja Escrow – automatyczna transakcja sprzedaży domeny zabezpieczona systemem escrow – domena jest blokowana na czas transakcji na koncie sprzedającego, a zamina danych abonenta i transfer domeny następuje dopiero w momencie gdy kupujący wpłaci określoną kwote za domene)
Czynniki wpływające na wartość domen – jak wycenić domenę?
Przejdźmy do sedna artykułu – to jak w końcu wycenić domenę?
Przygotowując wycenę, musisz zastanowić się nad tymi obszarami:
- Jakość nazwy:
- Brand: Nazwa, która jest łatwo rozpoznawalna lub związana z ugruntowaną marką może znacząco podnieść wartość domeny.
- Słownikowa: Domeny zawierające prawdziwe słowa lub popularne terminy zwykle są bardziej wartościowe.
- Chwytliwość: Krótkie, łatwe do zapamiętania i wymawiania nazwy są bardziej atrakcyjne dla użytkowników i marketerów.
- Typ rozszerzenia:
- Rozszerzenia domen takie jak .pl (na polskim rynku) będzie zwykle miało większe znaczenie niż np. (.com, com.pl, .net itp), ale popularność specyficznych rozszerzeń może różnić się w zależności od regionu lub branży (np. .tech, .ai dla technologii).
- Długość nazwy:
- Krótsze nazwy są zazwyczaj bardziej pożądane i wartościowe. Długie nazwy mogą być mniej atrakcyjne ze względu na trudności z zapamiętaniem.
- Potencjał biznesowy:
- Wartość domeny może wzrosnąć, jeśli istnieją realne perspektywy wykorzystania jej w prowadzeniu lub rozwijaniu działalności gospodarczej. Domeny, które naturalnie kojarzą się z dochodowymi branżami lub popularnymi produktami, mają wyższą wartość.
- Jakość SEO (expirki SEO):
- Jakość linków: Domeny z wysokiej jakości linkami zwrotnymi (np. z renomowanych źródeł) są bardziej wartościowe.
- Widoczność: Domeny, które mają dobre pozycjonowanie w wyszukiwarkach i generują ruch organiczny, są bardziej atrakcyjne.
- Rodzaj i wielkość site, który był na domenie: Jeśli na domenie wcześniej działała popularna strona, może to wpłynąć na jej wartość SEO.
- Utracone korzyści związane ze sprzedażą:
- Analiza tego, co stracimy, sprzedając domenę teraz zamiast utrzymywać ją i potencjalnie rozwijać dalej. Domena może na przykład generować stały dochód z reklam, który traci się przy sprzedaży.
Wzór na wycenę domeny
Jakość nazwy (brand, słownikowa, chwytliwa) * typ rozszerzenia * długość nazwy * potencjał biznesowy* jakość SEO ( jakość linków / widoczność / rodzaj, wielkość site który był na domenie ) / utracone korzyści związane ze sprzedażą
Wycena domeny a cashflow
Pamiętajmy, że nie zależnie już od tego na ile wycenimy domenę, sukces i perspektywa sprzedaży zależy również od naszych bezpośrednich działań. To my, jako sprzedający daną nazwe mamy realny wpływ na dotarcie z ofertą do potencjalnej grupy odbiorców. Oczekiwanie na to, że ktoś po prostu trafi na daną nazwę ( których są setki – wolnych do rejstracji lub dostępnych na giełdach ) może właśnie sprawić, że długo nie sprzedamy żadnej domeny (długo – mam tu na myśli perspektywy nawet 10 lat!)
Tak samo liczenie na to, że ktoś przejrzy 180 000 nazw dostępnych na giełdzie aftermarket i trafi właśnie na naszą jedną.
Traktując domenę jak normalny produkt, mamy zdecydowanie większe szanse na pozyskanie Klienta – w końcu, możemy promować ofertę i docierać do danej grupy odbiorców jak z każdym innym produktem.
Efektywny obrót domenami internetowymi to Twój mindset i stworzenie takiego modelu biznesowego, który będzie po prostu efektywny. Testuj i sprawdzaj, testuj i sprawdzaj, testuj i sprawdzaj. Innego rozwiązania nie ma!
Czy najlepsza i najbardziej wartościowa expirka, gwarantuje jakikolwiek sukces?
To my ludzie, nadajemy sens domenom, a to dzięki temu jakie tworzymy usługi, serwisy, projekty “Kubo Coleo”.
Domena może mieć lepsze, gorsze statystyki, mieć fajniejszą nazwę lub głupią, to czy będziesz na niej w jakimś sensie zarabiał, zależy wyłącznie od tego jak ją zagospodarujesz i jaki marketingowy szum zrobisz wokół tego projektu. Ile realnie zainwestujesz w to pracy!
Przy prowadzeniu jakichkolwiek projektów online, warto rozważyć tworzenie projektów na expirkach, czyli właśnie wygasłych i przejętych domenach z wartościowymi linkami i historią SEO. Dobrze dobrana expirka, z już zbudowanym profilem linkowym oraz historią funkcjonowania w Google może znacznie przyspieszyć indeksowanie nowego projektu oraz zmniejszyć wydatki na linkbuilding i pozycjonowanie strony w Google. W ramach projektu expirki.pl tworzymy bazę jednych z najlepszych domen SEO na rynku:
W aplikacji expirki znajdziesz mocne domeny, wygasłe nawet po kilkunastu latach z unikalnymi linkami ze stron fundacji, organizacji, firm, subdomen gov, edu i innych. Każdą domenę przed dodaniem do bazy expirki.pl szczegółowo i ręcznie weryfikujemy. Jeśli temat expirek jest dla Ciebie zupełnie nowy, zapraszamy do zapoznania się z naszym szczegółowym poradnikiem: https://expirki.pl/czyli-wygasle-i-przechwycone-domeny-seo/
Podsumowanie artykułu
W artykule omawiane są czynniki wpływające na wycenę domen i stron internetowych, takie jak popularność, ruch na stronie, jakość treści czy wartość domeny. Wskazano również metody wyceny, takie jak korzystanie z automatycznych narzędzi internetowych oraz konsultacje z ekspertami. W praktyce, wartość domeny można również ocenić, porównując ją z innymi stronami oraz analizując potencjał zarobkowy. Właściwe oszacowanie wartości domeny i strony internetowej pozwala na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących rozwoju, sprzedaży lub zakupu działalności w sieci.