Wycena domen internetowych okiem inwestora domenowego

Wycena domen to w pewnym sensie “temat rzeka”. Na forach internetowych toczą się dyskusje, która domena jest więcej warta – jedni piszą że “nawet by nie rejestrowali” a inni że “wspaniała perełka”. Podobne sytuację zdarzają się na facebook’owych grupach – ktoś wrzuca ofertę sprzedaży domeny np. “z historią SEO” nie mając realnie bladego pojęcia o seo i linkach i oczekuje za nią górę złota.

Zdarza się, że czasem sam otrzymuje maile do Klientów “Kuba, a czemu tą domenę wyceniłeś tak, a tą tak”. Każdy z nas bierze swoją perspektywę i właśnie inaczej podchodzi do tematu samej wyceny domen, natomiast “niewidzialna ręka rynku” oczywiście że istnieje i zawsze każdą ze stron w jakimś sensie zweryfikuje 🙂

Myślę że temat jest ciekawy sam w sobie i składania do ogólnej branżowej dyskusji – stąd pomysł, aby trochę przyjrzeć się rynkowi obrotu samymi domenami : )

Przygotowałem więc wpis, w których zahaczam takie tematy jak:

  • Analiza rynku domenowego w .pl
  • Wycena domen internetowych czyli próba szacowania wartości danej nazwy
  • Wycena domen z historią SEO ( bierzemy pod uwagę historię, linki, stopień indeksacji domeny itd. to czego na pierwszy rzut oka Kowalski nie widzi i nie jest tego świadomy )
  • Zarabianie na domenach internetowych ( tutaj myślę kilka fajnych tipów ode mnie )

Kilka słów o mnie

  • W tzw. “domain’ingu” od 2018/2019 roku – właściwie wtedy zaczynałem interesować się domenami – pierwsze skromne inwestycje w domeny to właśnie 2018/2019 rok ( więc już ponad 5 lat ).
  • Od ponad 5 lat działam jako broker domen i rozwijam aplikację app.expirki.pl)
  • Nadal uważam że jestem małym żuczkiem na rynku – nie jestem jeszcze rejestratorem domen (partnerem NASK ( – korzystam wyłącznie z dostępnych na rynku narzędzi (m.in. z platformy aftermarket.pl )
  • Jestem dość mocno aktywny i “domaining” to trochę moja pasja ( była kiedyś w interencie taka pasta wędkarska ( cały dom zawalony haczykami”… wiecie o co chodzi – tak tak… to już poszło to trochę w tą stronę, pewnie nie raz bym już wylądował w szpitalu z domeną w nodze).
  • Analizuje i działam wyłącznie na rynku polskim ( domeny .pl ) – interesowałem się również rynkiem globalnym, domeną .com czy domenami poszczególnych krajów, ale ostatecznie z uwagi na większe koszty wejścia (finansowe i czasowe) na dany rynek – na chwile obecną zostałem na rynku .pl
  • Przy domenach siedze praktycznie całymi dniami, a kupowanie i zdobywanie nowych domen do porfolio przypomina trochę zdobywanie skarbów albo kolejnych lvl’li ( cóż poradzić, grywalizacja sama w sobie ) 🙁 #Kuba kiedy idziesz na urlop bo nic wylicytować nie mogę #

Wejście w domenowy biznes łatwe nie było i nadal łatwe nie jest. Na początku po pierwsze:

a) Nie zdawałem sobie sprawy jak bardzo złożony jest to rynek i z czym to się je

b) Miałem zupełnie inne przekonania do tego co jest możliwe, jak szybko jest możliwe, po co i dlaczego i jak! A samej wiedzy w temacie domen jest naprawdę sporo 😉

Jak to się wszystko zaczęło?

Trafiłem kiedyś przez przypadek na jakąś ofertę sprzedaży domeny na aftermarket z dużym przyciskiem “Kup Teraz”. No i myślę, aha, ale fajnie, mogę kupić domenę i o, już mam domenę. Extra. No, już wtedy jako marketer z jakimś branżowym doświadczeniem, świeżo po studiach w końcu z “e-marketingu”, wizja analizy danych i tego co się będzie biznesowo działo jak będę miał 1000 takich domen na sprzedaż była kusząca – w końcu ciekawy, nietypowy “produkt cyfrowy” 😉

Początki łatwe nie były i nadal nie są – biznes pozornie może wydawać się świetny…. ale spójrz na te statystyki giełdy aftermarket:

Na aftermarket wystawione jest obecnie prawie 180 000 tysięcy domen : )
Nawet mając ich 1800, to tylko 1% wystawionych ofert!

Przy czym potencjalny kupujący, często może dodać myślnik, literkę, cyferkę i po prostu zarejestrować dowolną domenę za 15 zł, nie płacąc milionów!

Teraz zapraszam do rzucenia okiem na parę liczb i zerknijmy na ten domenowy rynek PL. Zanim to zrobimy, garść ważnych linków i informacji, które mogą się wydawać podstawowe, ale nie zawsze oczywiste:

Ważne miejscówki, które musisz znać:

dns.pl – strona NASK – główny rejestr prowadzący domenę .pl

Domenowe forum di.pl – tutaj toczą się branżowe dyskusje na temat domeny .pl

aftermarket.pl – największa giełda domen internetowych w Polsce

NASK publikuje obszerne raporty na temat domeny .pl, tego typu raport możesz pobrać bezpośrednio z dns.pl

Mały słowniczek pojęć, bo nie zawsze wszystko dla każego jest takie oczywiste:

Domena – pozwólcie że definicji nie bede wklejał : )

Rejestrator – PARTNER NASK pośredniczący w rejestracji domeny

Rejestracja domeny – zarejestrowanie domeny przez rejestratora, czyli podmiot pośredniczący w rejestracji nazwy ( np. aftermarket, home, ovh, itd ) – czyli tam gdzie realnie sprawdzacie dostępność nazwy do rejestracji i ją rejestrujecie

Przechwycenie domeny – powszechnie znana usługa polegająca na próbie rejestracji domeny milisekundy po jej wygaśnieciu.

Opcja na domenę – możliwość zawracia umowy z NASK o pierwszeństwo rejestracji domeny po jej wygasnięciu

Okres wygasania domeny – Okres 30 dni w który wpada domena, która nie została opłacona na czas ( abontent w tym czasie ma jeszcze czas na reaktywacje domeny )

Usunięcie domeny – możliwość wywołania usunięcia domeny z rejestracji ( wtedy taka domena ma okres 5 dni wygasania a nie 30 dni )

Cykl zżycia domeny – jak to jest z tymi domenami? Kiedy wygasają? Jak to dokładnie wygląda?

Uwaga: cykl życia domeny różni się dla domeny .pl i np. dla domeny globalnej .com – warto o tym pamiętać 🙂

Poniżej wklejam piękną grafikę z dns.pl, na której możecie również sprawdzić poszczególne statusy.

Transfer domeny – Transfer domeny między jednym a innym rejestratorem ( Parterem Nazw) za pomocą kodu AuthInfo. Transfer rozpoczynasz u rejestratora, do któego chcesz przeniesćdomenę – wklejak nazwę domeny + kod, a następnie akceptujesz transfer w mailu z dns.pl )

Kod authinfo – kod umożliwiający rozpoczęcie transferu domeny z jednego rejestratora do drugiego rejestratora

Transakcja Escrow – automatyczna transakcja sprzedaży domeny zabezpieczona systemem escrow – domena jest blokowana na czas transakcji na koncie sprzedającego, a zamina danych abonenta i transfer domeny następuje dopiero w momencie gdy kupujący wpłaci określoną kwote za domene)

Czynniki wpływające na wartość domen – jak wycenić domenę?

Przejdźmy do sedna artykułu – to jak w końcu wycenić domenę?

Przygotowując wycenę, musisz zastanowić się nad tymi obszarami:

  • Jakość nazwy:
    • Brand: Nazwa, która jest łatwo rozpoznawalna lub związana z ugruntowaną marką może znacząco podnieść wartość domeny.
    • Słownikowa: Domeny zawierające prawdziwe słowa lub popularne terminy zwykle są bardziej wartościowe.
    • Chwytliwość: Krótkie, łatwe do zapamiętania i wymawiania nazwy są bardziej atrakcyjne dla użytkowników i marketerów.
  • Typ rozszerzenia:
    • Rozszerzenia domen takie jak .pl (na polskim rynku) będzie zwykle miało większe znaczenie niż np. (.com, com.pl, .net itp), ale popularność specyficznych rozszerzeń może różnić się w zależności od regionu lub branży (np. .tech, .ai dla technologii).
  • Długość nazwy:
    • Krótsze nazwy są zazwyczaj bardziej pożądane i wartościowe. Długie nazwy mogą być mniej atrakcyjne ze względu na trudności z zapamiętaniem.
  • Potencjał biznesowy:
    • Wartość domeny może wzrosnąć, jeśli istnieją realne perspektywy wykorzystania jej w prowadzeniu lub rozwijaniu działalności gospodarczej. Domeny, które naturalnie kojarzą się z dochodowymi branżami lub popularnymi produktami, mają wyższą wartość.
  • Jakość SEO (expirki SEO):
    • Jakość linków: Domeny z wysokiej jakości linkami zwrotnymi (np. z renomowanych źródeł) są bardziej wartościowe.
    • Widoczność: Domeny, które mają dobre pozycjonowanie w wyszukiwarkach i generują ruch organiczny, są bardziej atrakcyjne.
    • Rodzaj i wielkość site, który był na domenie: Jeśli na domenie wcześniej działała popularna strona, może to wpłynąć na jej wartość SEO.
  • Utracone korzyści związane ze sprzedażą:
    • Analiza tego, co stracimy, sprzedając domenę teraz zamiast utrzymywać ją i potencjalnie rozwijać dalej. Domena może na przykład generować stały dochód z reklam, który traci się przy sprzedaży.

Wzór na wycenę domeny

Jakość nazwy (brand, słownikowa, chwytliwa) * typ rozszerzenia * długość nazwy * potencjał biznesowy* jakość SEO ( jakość linków / widoczność / rodzaj, wielkość site który był na domenie ) / utracone korzyści związane ze sprzedażą

Wycena domeny a cashflow

Pamiętajmy, że nie zależnie już od tego na ile wycenimy domenę, sukces i perspektywa sprzedaży zależy również od naszych bezpośrednich działań. To my, jako sprzedający daną nazwe mamy realny wpływ na dotarcie z ofertą do potencjalnej grupy odbiorców. Oczekiwanie na to, że ktoś po prostu trafi na daną nazwę ( których są setki – wolnych do rejstracji lub dostępnych na giełdach ) może właśnie sprawić, że długo nie sprzedamy żadnej domeny (długo – mam tu na myśli perspektywy nawet 10 lat!)

Tak samo liczenie na to, że ktoś przejrzy 180 000 nazw dostępnych na giełdzie aftermarket i trafi właśnie na naszą jedną.
Traktując domenę jak normalny produkt, mamy zdecydowanie większe szanse na pozyskanie Klienta – w końcu, możemy promować ofertę i docierać do danej grupy odbiorców jak z każdym innym produktem.

Efektywny obrót domenami internetowymi to Twój mindset i stworzenie takiego modelu biznesowego, który będzie po prostu efektywny. Testuj i sprawdzaj, testuj i sprawdzaj, testuj i sprawdzaj. Innego rozwiązania nie ma!

Czy najlepsza i najbardziej wartościowa expirka, gwarantuje jakikolwiek sukces?

To my ludzie, nadajemy sens domenom, a to dzięki temu jakie tworzymy usługi, serwisy, projekty “Kubo Coleo”.

Domena może mieć lepsze, gorsze statystyki, mieć fajniejszą nazwę lub głupią, to czy będziesz na niej w jakimś sensie zarabiał, zależy wyłącznie od tego jak ją zagospodarujesz i jaki marketingowy szum zrobisz wokół tego projektu. Ile realnie zainwestujesz w to pracy!

Przy prowadzeniu jakichkolwiek projektów online, warto rozważyć tworzenie projektów na expirkach, czyli właśnie wygasłych i przejętych domenach z wartościowymi linkami i historią SEO. Dobrze dobrana expirka, z już zbudowanym profilem linkowym oraz historią funkcjonowania w Google może znacznie przyspieszyć indeksowanie nowego projektu oraz zmniejszyć wydatki na linkbuilding i pozycjonowanie strony w Google. W ramach projektu expirki.pl tworzymy bazę jednych z najlepszych domen SEO na rynku:

W aplikacji expirki znajdziesz mocne domeny, wygasłe nawet po kilkunastu latach z unikalnymi linkami ze stron fundacji, organizacji, firm, subdomen gov, edu i innych. Każdą domenę przed dodaniem do bazy expirki.pl szczegółowo i ręcznie weryfikujemy. Jeśli temat expirek jest dla Ciebie zupełnie nowy, zapraszamy do zapoznania się z naszym szczegółowym poradnikiem: https://expirki.pl/czyli-wygasle-i-przechwycone-domeny-seo/

Podsumowanie artykułu

W artykule omawiane są czynniki wpływające na wycenę domen i stron internetowych, takie jak popularność, ruch na stronie, jakość treści czy wartość domeny. Wskazano również metody wyceny, takie jak korzystanie z automatycznych narzędzi internetowych oraz konsultacje z ekspertami. W praktyce, wartość domeny można również ocenić, porównując ją z innymi stronami oraz analizując potencjał zarobkowy. Właściwe oszacowanie wartości domeny i strony internetowej pozwala na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących rozwoju, sprzedaży lub zakupu działalności w sieci.